Monday, October 16, 2006

Ordspill 3: Are you nuts?

Hei igjen.

I dag vil jeg ta for meg et ordtak relatert en hendelse for noen uker siden. Det var en helt vanlig Onsdag, og jeg, Jan Richard og Ingar var på vei inn til vår ukentlige treningsøkt på SATS(tro det eller ei!). Etter Ingars vanlige råkjøring på parkeringsplassen nedforbi SATS, nærmere bestemt bak MAXI-senteret midt i Sandnes sentrum, gikk vi opp mot det store gule bygget, også kjent som SATS. På vei opp går Ingar forbi et nøttetre av typen hasselnøtter, og griper sjansen. Han plukker ned en god klase og begynner å tygge gjennom nøttene for å penetrere skallet. I dette øyeblikket kommer jeg med en klassiker av de sjeldne når det kommer til ord og uttrykk, og jeg tror aldri før at noen har truffet så godt med dette uttrykket som jeg nå skal presentere. Og ingen kommer til å overgå meg siden heller, for den saks skyld. Jeg sa følgende: "Are you nuts?".

For at dere skal få den hele og fulle forståelsen for dette snedige ordspillet, må jeg forklare litt rundt det. "Are you nuts?!" er et engelsk uttrykk som har blitt brukt i lange tider av engelskmenn om utrolige ting. Direkte oversatt på norsk blir det faktisk noe så absurd som "Er du helt nøtt?". Dette kan jo gi feil assosiasjoner som foreskempel til uttrykket "Må du?", men det er ikke i den sammenhengen det brukes. Som sagt brukes det i forbindelse med utrolige ting. Hvis jeg personlig skulle brukt uttrykket på norsk, ville jeg brukt utgaven "Er du gal?", selv om det finnes mange andre versjoner som gir nogelunde det samme budskapet. "Er du helt sprø?" er det godt eksempel på dette. Men når det kommer til den totale helheten og i sammenheng med historien min, henger ikke det på greip. Derfor er denne rariteten et fenomen som bare fungerer med sin rette funksjon på engelsk.

Så du kan tenke deg. Ingar gjorde noe så utrolig som å spise nøtter rett fra greina, og så kommer jeg med den geniale kommentaren "Are you nuts?" som spiller både på nøttene Ingar faktisk prøver å fortære, så vel som det faktum at han gjør noe utrolig. Nei folkens, denne gangen tror jeg faktisk at jeg, tross alt, overgikk meg selv.

Pål

Pga. mangel på fantastiske ordspill knyttet til virkelige hendelser, ser det ut som om det blir en stund til episode. Men skal jeg være ærlig tror jeg at det er lite som kan overgå hendelsen jeg beskrev idag.

5 comments:

Anonymous said...

dette minne meg åmm ingar på ein måde... velldi fasinerane lesestoff må eg sei på ein kvell dr eg shede meg sykt! du kan tolka "komplimange" såmm du vill:D
martine

Anonymous said...

Du tar kaka, Pål;) You nutcake!:)

Anonymous said...

Du tar kaka, you nutcake!:)

Anonymous said...

du kan godt adda mg t onna venna =]

anna, hvis du isje visste kem eg va. ^-^

Pål said...

Skulle gjerne gjort det, Anna, men "Kommer" høres så sinnsykt mye bedre ut :P