Monday, February 04, 2008

Religion - Styrt av et gen?

Som alltid er det en stund siden jeg postet sist her, men idag har jeg noe jeg vil dele.

For en stund siden slo det meg at evnen til å tro på en høyere makt kanskje ligger i arvesystemet vårt. Et religiongen med andre ord. I det siste har jeg tenkt litt rundt dette, og funnet ut at det faktisk kan være veldig logisk. I dag kom jeg på å google litt på det, og det viser seg at det er andre som har tenkt tanken før meg. Det viste seg også at det finnes forskere som påstår at de har funnet genet.

Bare tenk dere at religion, eller evnen til å tro på noe høyere, er styrt av et gen. For mange tusener av år siden kunne evolusjon ført til at mennesket begynte å tro på noe overnaturlig. Kanskje en øvre beskytter, for jordbruket, barn, jakt osv. Et gen som førte til at mennesket bedre klarte å hanskes med situasjoner som sult, barnedød, drap, død generelt osv. Hvis mennesket trodde at de hadde noe godt som beskyttet over dem, er det ikke naturlig at dette ville øke menneskets sjanse til å overleve? Viljen kan mange ganger være alt som står mellom liv og død hos et menneske. Hvis troen på en god beskytter gjør en sikrere på at en ikke skal dø, vil det ikke da være logisk at dette kan øke menneskets vilje til å overleve? Og ville det ikke da være logisk at de som hadde dette genet overlevde, mens de om ikke hadde det døde ut? Evolusjon i praksis med andre ord.

De siste 1000 årene har mennesket med rekordfart funnet naturvitenskaplige svar på gåter som før bare kunne svares med pekefingeren opp mot himmelen. Er det ikke da logisk at evolusjon igjen er på ferde? Mennesket har lenger ikke behov for den overnaturlige tryggheten som religion har gitt oss i alle tider. Filosofi og vitenskap har gitt oss en ny trygghet på oss selv og verdenen vi lever i. Mange av oss har lært å være gode for godhetens skyld, og ikke i frykt for å komme til helvete. Vi har lært at jorden ikke er 6000 år gammel, men flere milliarder år. Fysiske og naturvitenskaplige lover beskriver hva som faktisk er mulig og umulig å gjennomføre. Dermed har religion mistet det faste grepet den hadde på mennesket i mangfoldige tider. Spør du en såkalt "kristen" idag hva han tror på, så kommer du sannsynligvis frem til at han ikke tror ordrett på det som står i bibelen, men heller på en øvre intelligens som var med å skape jorden og mennesket. Altså, religionen beveger seg tilbake til der den begynte - evnen til å tro på noe overnaturlig.

Dermed er det en økning av mennesker som ikke tror på noe overnaturlig idag. Vi har rett og slett begynt å "miste" evnen igjen. Det er ikke lenger nødvendig for mennesket overlevelsesevne å tro på noe overnaturlig.

Jeg sier derimot ikke at samtlige som påstår at en gud finnes må ha dette genet, og at vi andre ikke har det. Evolusjon handler om to ting. Arv og miljø. Indoktrinering av barn og søken etter å føle seg godtatt i et samfunn påvirker nok også evnen til å tro på noe overnaturlig. Men i disse tilfeller tror jeg det handler om god gammeldags hjernevasking. Et barn oppdratt av en kristen familie vil sannsynligvis være kristen og tro på en gud helt til han ev. blir presentert informasjon som klarer å overbevise han om det motsatte. Det handler om å "tenke sjæl", og om å være åpen for kunnskap som kanskje strider mot det en lærte som liten. De som ikke kan overbevises har genet sannsynligvis. IQ-en spiller nok også ev. en rolle her, vedrørende evnen til å trekke logiske konklusjoner utifra gitt informasjon.

Det er her tankene mine har vandret hen i det siste, og desto mer jeg tenker på det, desto mer overbevist blir jeg. Jeg er sikker på at jeg også hadde flere tanker om emnet, men hukommelsen min svikter meg her jeg sitter... Kommer jeg på noe skal jeg oppdatere tråden.

Håper det var interessant lesing, ihvertfall for noen.

Pål

Håper det var interessant lesing for noen

3 comments:

Øystein Ellingsen said...

Dette er sterke saker!

Pål Rake said...

Som barn ble jeg indoktrinert og hjernevasket av min kristne familie.

Jeg passet ikke inn, så jeg kalte meg kristen for å bli godtatt.

Tenke selv, eller "sjæl" har jeg aldri sett verdien i.

IQen min er på størrelse med ant kristne i 2008 (7-8 stk på madagaskar)

Logisk tankegang har aldri vært min sterke side.

Jeg leser heller aldri i bibelen

MEN ET JESUS - GEN! har jeg desverre ikke. Jeg er den ariske rasen, jeg.

1Kor: 13,13

Pål said...

Gener har jo svært lite med rase å gjøre...

Hva tror du om medfødt musikalitet da? Tror du musikalitet kun også er opp til deg selv? Miljø spiller helt klart en stor rolle her, men tror du ikke at en kan ha medfødte evner?

I min familie drev min farmor og farfar på med musikk. 3 av mine fire onkler på min fars side driver med musikk nærmest daglig, hvis ikke mer. Min far har skrevet svært mange sanger. Mine onklers sønner, eller mine egne søskenbarn driver med musikk rundt om kring i landet.

Tror du ikke dette er arv?

Hvorfor skal en da kunne bli født med et musikalsk arveanlegg, men ikke med et religiøst arveanlegg?

Jeg spesifiserer det heller ikke til et jesusgen, men et religiongen. Du kan kalle det hva du vil, men det er en veldig generell betegnelse på evnen på å tro på noe overnaturlig. Akuratt som evnen til å skille store og små septimer på øret kan være medfødt.